Main Forum PvE PvP Guides AddOns Lore Gallery

עכשיו 28 יוני 2017, 22:59

כל הזמנים הם UTC + 2 שעות




פרסם נושא חדש הגב לנושא  [ 15 הודעות ] 
מחבר הודעה
נושא ההודעה: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW
הודעהפורסם: 09 נובמבר 2010, 01:15
 
סמל אישי של המשתמש

גראנט

גראנט
הצטרף: 08 נובמבר 2010, 12:57
הודעות: 29
עשה לייק: 0 פעמים
קיבל לייק: 0 פעמים
הדמות הראשית: Dellphyne
שרת: Frostmane PvP
קלאס: Paladin
מנותק

מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW

שלום קוראים נכבדים.
שמי ליאור, הנני שחקן WoW בעל ותק וניסיון בכל היבטי המשחק. אדון עמכם היום בנושא שקשור מאוד למהות השחקן במשחק.
אני נוהג לכנותו "מודעות" – “Awareness”.

"מודעות"?
המונח מודעות הוא מושג עמוק. רציתי לפתוח קטע זה בהגדרה מילונית בעברית, אבל לצערי לא מצאתי אחת טובה כמו זאת, שלקוחה מתוך הערך “Awareness” בויקיפדיה באנגלית:

Awareness is the state or ability to perceive, to feel, or to be conscious of events, objects or sensory patterns. In this level of consciousness, sense data can be confirmed by an observer without necessarily implying understanding. More broadly, it is the state or quality of being aware of something. In biological psychology, awareness is defined as a human's or an animal's perception and cognitive reaction to a condition or event.”

בתגרום חופשי, ניתן לומר שמודעות היא מצב בו קיימת היכולת לתפוס, להרגיש, או להשלים עם קיומם של אירועים, עובדות או תבניות ברות-קליטה. זו רמה בתודעה, בה מידע יכול לקבל אישרור בלי הצורך להבין אותו לעומק.
בפרט; בביולוגיה הפסיכולוגית מתארים את המודעות כיכולת של היצור לחוש, והתגובה ההכרתית למצב או אירוע.

הקשר ל-WoW, אמנם, עלול להיות לא ברור עדיין.

אז למה אתה מספר לנו את זה?

לולא WoW היה משחק מרובה-משתתפים בעלי אינטרסים משותפים, לא הייתה חשיבות להסברת נושא זה. אבל, מכיוון שהעבודה הקבוצתית היא חלק בלתי-נפרד מהמשחק, נדון במשמעותו עבורנו.

נתאר בפניכם סיטואציה שבוודאי כולכם מכירים- raid-boss כלשהו עשה אפקט של אש על הרצפה מתחת שחקן כלשהו. השחקן לא זז. כל הרייד כותב ב"CAPS LOCK". הבנאדם לא מגיב ולבסוף מת [וכנראה יירשום "lol sry"].
אם אותו שחקן היה מודע יותר למעשיו וסביבתו, ייתכן ובאופן כמעט מיידי היה זז מאפקט האש, וחוסך לכולם מאנה [שהלכה על הריפוי], וזעם [שאיתו אתה יכול לעשות משהו רק אם אתה לוחם ;].

תמונה
נכון שלא היית עומד על זה במציאות?

אותו שחקן, מלבד גרימת הנזק הברור לעצמו, גורם לקושי שלא נחוץ לרייד.
הדוגמאות לחוסר-תגובה בלתי נדלות. אם זה כישלון בלזוז מהדרך של icehowl, או בלתקוף את הadds של Saurfang, הדוגמאות נמשכות ונמשכות. שחקנים כאלה מוציאים לעצמם שם רע ורק מעכבים את עצמם בקידום הדמות והחוויה הכללית במשחק נחלשת.
במצב האידיאלי, יכולותיו של שחקן רק תורמות דברים חיוביים לקבוצה. כבר לא מדובר על השפעה שלילית של השחקן, ולא השפעה נייטרלית – אלא השפעה חיובית שגורמת לדברים להיות אפשריים.
למשל, תגובה מהירה הייתה הכרחית בencounter הידוע בקושי שלו [לפני שגם היא הוחלשה ע"י בליזארד], Lady Vashj. תגובה מהירה והיכולת לעבוד כקבוצה נבעו מתוך המודעות הגבוהה של כל אחד מחבריי הרייד למה שהם מצפים שייקרה, למה שמצפים מהם, ולמה שהם מצפים מעצמם.
C'Thun בהחלט יכול להוות דוגמא נוספת. הקרב המסובך דרש מכל חבר ברייד [40 איש בזמנו] לבצע את תפקידו בצורה נהדרת. דרש פוקוס, הבחנה במה שקורה, ויכולת לבצע לפי סדר עדיפויות, תוך כדי התמודדות עם האלמנטים האקראיים. כל התכונות המוזכרות ניתנות לשיוך לרמת המודעות של השחקן לסביבה. לאלמנטים המשתנים והאי וודאיים.

כל שחקן נבדל ממשנהו בדברים. אני מאמין שבעזרת הסברה על עניין המודעות, ניתן לגרום לעלייה ברמה האישית של השחקנים, ובכך קידום הקהילה קדימה.

תמונה
אם אין לך מושג למה התמונה הזו פה, כנראה שלא היית מודע מספיק למה שכתוב במאמר.

גם בימינו, ובמיוחד לאור יציאת cataclysm, נראה שהדרישה לשחקנים ברמה גבוהה תישמר. מה אנחנו יכולים לעשות בנידון?

Awareness and You
אני חושב שאפשר לומר בבטחה שכל שחקן רוצה להשתפר. וכל שחקן היה מעדיף שהשחקנים שסובבים אותו היו טובים. הדבר שהכי מסתכל זה שקיימת האפשרות שרייד של 22 אנשים יכול ליפול בגלל כמה אנשים שפשוט לא הבינו את העקרונות להצלחה במשחק. וזה לא כי הם לא רוצים. זה כי הם לא ידעו.

הדוגמאות שלקחתי היו מתוך הPvE של המשחק, כי אלו דוגמאות שקל להמחיש. המצב זהה לחלוטין גם ב PvP. בתהליך הלמידה שלי בחלק הזה, למדתי המון על המשמעות של להיות מודע, ואיך שזה תורם פלאים למשחק.
זה מתחיל בלהיות מודע ל positioning שלך. להיות מודע למטרה. על איזה כפתורים אתה בכלל אמור ללחוץ. המודעות עוזרת להתנהגות אדפטיבית- ההסתגלות למצבים השונים שמתחלפים בתכיפות הם למעשה המפתח בכל ההיבטים של המשחק [ולא רק].

מה כן נוכל לעשות?
-נדע את המאורעות האפשריים לקרות: מודעות לאופציות האפשריות תחסוך את ההכנות מפני ה"לא נודע", וכך נוכל להתרכז במטרה ובאותו זמן להתכונן למכשולים שצפויים לבוא.
-כישורי הסתגלות: נוכל להבין שיש מאורעות שהם אקראיים [ועדיין צפויים], ובכך נידרך לקראת בואם ונוכל להתמודד איתם בקלות [בPvE אפילו יש את הDBM שמודיע מתי דברים אמורים לקרות. רק צריך להיות מודע לזה שהם באים ולהתכונן במידה והמשחק בחר לבחון אותך].
-שיתוף פעולה: בכל קבוצה או רייד יש מנהיג. גם אם זה לא המנהיג הרשמי, יש מנהיג טבעי. הוא מדבר, הוא מנחה. הוא כנראה גם יודע ומודע. החכימו מהאבחנות שלו לגבי המשחק, ואולי תרוויחו נדבך נוסף של הבנה, מודעות וידע.

תמונה
החבר'ה האלה לא היו מודעים!

סיכום ושאלות לדיון
ניסיתי להביא לתודעה את המושג "מודעות". פתחנו בהגדרה רשמית. שמנו לב למרכיביה הרבים והשונים. בין השאר, גילינו שתגובה לאירועים, תבניות והכרה במצבים תיארו לא מעט דברים הקשורים קשר ישיר ליכולותיו של שחקן, והדרך בה הקהילה של השחקנים מסתכלת עליו.

בחנו את הקשר האמיתי בין המושג לבין המשחק. עברנו על מספר דוגמאות שתיארו מצבים של חוסר מודעות, שגורמים לתסכול כללי בקבוצה ואכזבה מהשחקן [במקרה הטוב], ולעומתם מקרים של מודעות טובה, בהם השחקן יכל לפרוח בקבוצה שעושה את התוכן הכי חדש בזמן הגיוני, ובכך להתגאות בהישיגיו ולהנות מהערכת האחרים.

בהמשך הסתכלנו על ההשפעות של להיות מודע, וסקרנו נקודות למחשבה בנוגע לשיפור היכולת להיות מודע במשחק. באופן אישי אני מאמין שלהיות מודע בכל תחום בחיים זה משהו שלא יסולא בפז.

עד לכאן המאמר שלי. עכשיו אני אפנה אליכם שאלות, אשמח אם נפתח דיון עליהם פה בנושא.

-האם אתם מסכימים עם מה שנאמר? אולי המודעות היא לא העניין שאחראי לשאר הדברים? אולי הוא חולק את התהילה עם גורמים נוספים?

תמונה
לא, לא באת למסור קווסט. צריך לענות על השאלות!

-אילו דברים שחקן יכול לעשות, בנוסף לאלו שנמנו, על מנת לחדד את יכולותיו להבחין, לתפוס, לעבד מהר את הנתונים, ובקיצור – להיות מודע?

תודה רבה על הזמן שלכם!

נ.ב.: זה פרק ראשון בסדרה של מאמרים שיעסקו בהיבטים שונים בהקשר למשחק, ולאו דווקא למשחקיות. אני מאמין שזה מעניין לא פחות מעוד מדריך בנייה או לבלינג. מקווה לפידבקים חיוביים שזה אכן מתקבל ע"י הקהילה.
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & "WoW
הודעהפורסם: 09 נובמבר 2010, 10:11
 
סמל אישי של המשתמש

מנהל גלובאלי

מנהל גלובאלי
הצטרף: 08 אוגוסט 2010, 01:25
הודעות: 1910
עשה לייק: 10 פעמים
קיבל לייק: 206 פעמים
הדמות הראשית: Treenighty
שרת: The Maelstrom PvP
קלאס: Druid
מנותק

לדעתי זה נושא מצויין לדבר עליו.
אני אפתח בזה שהדבר הכי משמעותי בריידים זה להכיר את הבוסים.
ברוב הפעמים מודעות סביבתית והכרה של המפגש הם מה שיעזרו לקבוצה לעבור אותו ולכבוש אותו.
לעומת זה כל הנזק בעולם בצירוף כל ההילינג בעולם לא יעזור במפגשים בהם לקבוצה אין מושג מה היא עושה.

אני היום מנהיג את הריידים אצלי בגילדה והרבה שואלים האם זה בגלל שאני עושה את מירב הנזק או האם אני הטנק או ההילר המרכזי.
התשובה לכל אלו היא לא. אני פשוט אחד הבודדים בגילדה שמסוגל לעשות את התפקיד שלו של DPS בצורה טובה גם בזמן שאני משגיח על כל הרייד ושם לב לטיימרים של הבוס מוד שאנחנו עובדים איתו.
מהסיבה הזו אני יכול לקרוא לאנשים ספציפים ולדעת בדיוק מה קורה בכל זמן נתון.
אם היה כישלון מסויים אני הבן אדם שיודע להצביע ללמה נכשלנו ואז אפשר לעבוד ולתקן את זה.
בגלל הסיבות האלו, של מודעות סביבתית אני זה שמנהיג את הריידים.

אז איך אפשר לעבוד על המודעות הסביבתית שלנו ולפתח אותה למצב שאנחנו עושים את התפקיד שלנו בצורה טובה אבל לא משחקים בtunnel vision.
אין לי תשובה ברורה לעניין חוץ מתפסיקו לשחק בtunnel vision. חייבים ללמוד לעבוד על הזמן תגובה וללמוד איך לזוז בצורה נכונה.
דוגמא מספר אחד, ללכת אחורה זה רע מאוד. לעומת זה Strafe (לזוז ימינה ושמאלה בשימוש בq ו E הכוונה) זה מעולה.
מי שרוצה לעבוד על זה שיסיר את האופציה בכלל לזוז אחורה בשימוש במקש S. אין סיבה לזוז ככה בכל מקרה.

דבר שני, UI נקי זה משהו מאוד חשוב כדי שיהיה אפשר לשים לב לכל מה שקורה. אחרי שמסדרים את הUI שיהיה נקי אפשר לשים במקומות אסטרטגים את הטיימרים אם קשה לכם איתם בהתחלה, כדי שתלמדו לזרוק אליהם מבט.
שימו לב שלמשל Recount לא צריך להיות פתוח בזמן קרב. זה לא מעניין כמה נזק אתם עושים בזמן קרב. תבדקו אותו אחרי הקרב.

דבר שלישי, ללמוד את הדמות שלכם ככה שתוכלו מתוך שינה לדקלם כל דבר שקשור בה.
זה מתחיל מלדעת את הרוטציה שלכם אבל גם ממשיך באיך אתם בניתם אותה, איפה הKey binding שלה. כמה שיותר Key binding וכמה שפחות Clicking זה יותר טוב. כי זה יעזור לכם בזמן תנועה ובמקום לחפש את הכפתור שעליו אתם רוצים ללחוץ עם העכבר תוכלו להשאר עם עיניים פקוחות ולחכות לטריק הבא שהבוס עומד לזרוק עליכם.

דבר רביעי זה תהיו מוכנים. אם אתם משתמשים בונטרילו או TS תהיו מוכנים לשמוע את השם שלכם ולפעול לפי מה שאומרים לכם לעשות. עדיף שלא להגיע למצב שקוראים בשם שלכם כדי להעיר אתכם, אבל אם כבר קראו, תגיבו בזמן.

דבר אחרון זה ידע. תכירו את המפגש. אל תבואו למפגש כשאתם לא יודעים מה עומד מולכם. זה לא יניב מכם ביצועים טובים. תראו סרטים, תקראו טקטיקות תבינו את היכולות הבסיסיות. אם יש לכם שאלות אל תתביישו לשאול. ולא משנה אם זו פעם ראשונה או פעם חמישים שלכם על הבוס. אם משהו לא ברור לכם, תשאלו!


תמונה
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & "WoW
הודעהפורסם: 09 נובמבר 2010, 10:55
 
סמל אישי של המשתמש

חבר זהב

חבר זהב
הצטרף: 07 אוגוסט 2010, 09:54
הודעות: 1402
עשה לייק: 40 פעמים
קיבל לייק: 75 פעמים
הדמות הראשית: Aountrio
שרת: The Maelstrom PvP
קלאס: Paladin
מנותק

נושא מצויין
נהניתי לקרוא.

אני חושב שקינגה אמר את כל הדברים הנכונים.

אני אוסיף מנקודת מבט של PVP כמו שקינגה ציין מעליי. כדי להיות מודע אתה צריך להיות מודע ליריב שלך ולדעת לצפות למה עתיד לבוא. ואז להתאים את עצמך לנושא.

בשביל ד"א יצרו רוב ה ADDONS בשביל נוחות. הרי יש אנשים שיכולים למקד ראיה והתאמה למצב
ויש כאלו שבאמת פיזית רואים רק בצורת TUNNEL וקשה להם להתמקד DEBUFFS עליהם וכיו"ב.


It's alive, afraid, a lie, a sin
It's magit, it's tragic, it's a loss, it's a win
It's dark, it's moist, it's a bitter pain
It's sad it happened and it's a shame

תמונה
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW
הודעהפורסם: 09 נובמבר 2010, 11:04
 
סמל אישי של המשתמש

גראנט

גראנט
הצטרף: 08 נובמבר 2010, 12:57
הודעות: 29
עשה לייק: 0 פעמים
קיבל לייק: 0 פעמים
הדמות הראשית: Dellphyne
שרת: Frostmane PvP
קלאס: Paladin
מנותק

תודה על התגובות התומכות.

Kingeh- ה"tunnel vision" זה בדיוק אחד התסמינים של חוסר מודעות. זה מעבר להקלות משחקיות, כגון STRAFE והפסקת השימוש במקשי הפניה והקצאתם לטובת כישופים נוספים. זה כל הגישה של השחקן. הוא אולי לא מודע אפילו לעקרונות בסיסיים שיאפשרו קפיצת מדרגה לא קטנה ברמת המשחק שלו [וכיוצא בזאת, גם במעמד המשחקי].

Aounty- בהחלט "לעשות שיעורי בית" זה חלק אינטגרלי במודעות. להפוך את הלא נודע לצפוי מקל ביותר את העבודה של זיהוי האירועים [כמדובר בהגדרה], ומכאן כבר אפשר לתרגל תגובות שונות. האד-אונים הם בהחלט בשביל נוחות. בליזארד אף פעם לא רצו שהם יעשו משהו בשבילך, אבל עם זאת לא מונעים מאיתנו את האפשרות להסיר מעלינו מטלות סיזיפיות כגון מניית שניות בין יכולת של בוס, או ספירת הרגעים עד הKidney Shot הבא.
אני רוצה להאמין שגם אותם אנשים שכביכול רואים רק "tunnel vision", יכולים פתאום לקבל תובנות נוספות בעזרת המודעות שאותה הבאתי לדיון :]
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW
הודעהפורסם: 09 נובמבר 2010, 11:11
 
סמל אישי של המשתמש

חבר זהב

חבר זהב
הצטרף: 07 אוגוסט 2010, 09:54
הודעות: 1402
עשה לייק: 40 פעמים
קיבל לייק: 75 פעמים
הדמות הראשית: Aountrio
שרת: The Maelstrom PvP
קלאס: Paladin
מנותק

אני יכול לומר לך באופן אישי שאצלי זה מגיע במצבי רוח.

לא מבחינת PVE. כיון שבPVE משום מה אני תמיד קשוב ל DBM ואו מכיר את הקרב כ"כ טוב שאני יודע בע"פ מה עומד להגיע.

מבחינת PVP לעיתים בBG אני נכנס ל tunnel vision אבל זה נובע מאיזו נקמה פרטית באיזה שחקן ספציפי :)

שוב מצבי רוח. לעיתים אני משחק רק כדי לרפא את הסובבים ולעיתים בא לי לשמור על הדגל.

לכן מבחינת PVP יעול של שחקנים הוא מאוד ערירי כיון שאי אפשר לדעת איזה מוזה נוחתת עליהם.

ולגבי DUEL אני אתן את דעתי כשעניינים יתארגנו ברמה 85.

כי קוסמים ו SP הם FREAKEN OP!


It's alive, afraid, a lie, a sin
It's magit, it's tragic, it's a loss, it's a win
It's dark, it's moist, it's a bitter pain
It's sad it happened and it's a shame

תמונה
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW
הודעהפורסם: 09 נובמבר 2010, 11:18
 
סמל אישי של המשתמש

גראנט

גראנט
הצטרף: 08 נובמבר 2010, 12:57
הודעות: 29
עשה לייק: 0 פעמים
קיבל לייק: 0 פעמים
הדמות הראשית: Dellphyne
שרת: Frostmane PvP
קלאס: Paladin
מנותק

Aounty- בהחלט אני מבין אותך לגבי הנקמה הפרטית ;]
מה גם שבBGs יש הרבה לא בשליטתך. כל האנשים האקראיים האחרים עלולים להיות לא מודעים בדרכים שונות ומגוונות. זה למה עניין המודעות דורש הפצה.
אבל, בהחלט לעיתים סתם רוצים לפרוק עצבים על איזה Gnome שבמקרה היה שם. בדיוק כדי להפריד בשביל 2 המקרים, בליזארד הבריקו לעשות ותיכננו את ה"Rated BGs". יהיה זמן לרצינות, ויהיה זמן להירגע.
על דיולים אני לא מדבר. בונילה שיחקתי לוחם ומייג'ים ערומים יכלו להרוג אותי. הדיולים לא מאוזנים ולא שווים את העצבים. אולי נחמד סתם להשתלח באנשים ולהשוויץ בציוד חדש ונוצץ ;]
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW
הודעהפורסם: 09 נובמבר 2010, 11:19
 
שומר האבן

שומר האבן
הצטרף: 26 אוקטובר 2010, 07:17
הודעות: 99
עשה לייק: 0 פעמים
קיבל לייק: 0 פעמים
הדמות הראשית: Lockndots
שרת: The Maelstrom PvP
קלאס: Warlock
מנותק

Aounty כתב:
כי קוסמים ו SP הם FREAKEN OP!


ואל תשכח Feral Druids..... אה כן וDemo lock, אבל אל תשכח Feral druids, הם הסיבה היחידה שעברתי לפרוסט..
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW
הודעהפורסם: 09 נובמבר 2010, 11:39
 
סמל אישי של המשתמש

חבר זהב

חבר זהב
הצטרף: 07 אוגוסט 2010, 09:54
הודעות: 1402
עשה לייק: 40 פעמים
קיבל לייק: 75 פעמים
הדמות הראשית: Aountrio
שרת: The Maelstrom PvP
קלאס: Paladin
מנותק

Agadir כתב:
Aounty כתב:
כי קוסמים ו SP הם FREAKEN OP!


ואל תשכח Feral Druids..... אה כן וDemo lock, אבל אל תשכח Feral druids, הם הסיבה היחידה שעברתי לפרוסט..


עוד לא הפסדתי לדרואיד בינתיים.
מייג' מוריד אותי מ 100% ל 0 בקומבו אחד.


It's alive, afraid, a lie, a sin
It's magit, it's tragic, it's a loss, it's a win
It's dark, it's moist, it's a bitter pain
It's sad it happened and it's a shame

תמונה
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW
הודעהפורסם: 09 נובמבר 2010, 11:48
 
צוות האתר

צוות האתר
הצטרף: 08 אוגוסט 2010, 10:09
הודעות: 5039
עשה לייק: 284 פעמים
קיבל לייק: 234 פעמים
הדמות הראשית: Animor
שרת: The Maelstrom PvP
קלאס: Paladin
מנותק

נושא מעניין ומצוין, תודה על העלאתו למודעות, Zephyer :)

דעתי בעניין:
אני חושב שיש כאן משהו שהוא מעבר למודעות. אין ספק שמודעות הנה חיונית להצלחה ב-WOW ואני מסכים עם כל מה שרשמת עליה. העניין הוא שהיא תנאי הכרחי אך לא מספיק.

למה הכוונה? נתקלתי לא אחת בשחקנים בעלי מודעות לקרבות: הם ידעו מה עליהם לעשות, הם הבינו מה הבוס עושה ואיך עליהם להגיב, הם היו מודעים להתרחשויות. ויחד עם זה הם נכשלו פעם אחר פעם. הסיבה העיקרית, להבנתי, הנה חוסר היכולת לעבד נתונים רבים בזמן אמת.

כלומר, לא מספיק להיות מודעים להתרחשויות מסביב, משום שיש צורך לעבד אותן ולהגיע להחלטה מהירה. במהלך קרב ב-WOW, השחקן מתמודד עם שפע של מידע שזורם אליו מכל הכיוונים:

1. המיקום שלו - האם הוא ממוקם היטב או שמא צריך לזוז? תכנון תנועה לשניות הקרובות.
2. המיקום של היריבים והטווח שלהם ממנו.
3. נתונים על מה שהיריב עושה או מתעתד לעשות בעוד רגע, אשר מצריכים נקיטת צעדי מנע מקדימים.
4. המיקום של שאר חברי הרייד/קבוצה והטווח שלהם ממנו (חשוב במיוחד להילינג).
5. HP
6. מאנה/רייג'/וכו'
7. פרוקים ובאפים זמניים שכדאי לנצל.
8. רוטציה ו-CD של יכולות.
9. הנחיות קוליות ב-TS/וונט.
10. אגרו.

יכול להיות ששכחתי כמה דברים, אבל אני מקווה שהעברתי את הכוונה: ישנם שפע פרטים שיש להבין, לעבד ולגזור מהם משמעויות קונקרטיות לפעולה מיידית. אם רק נהיה מודעים לנתונים אלה אבל לא נעבור לשלב הבא שהוא הבנה איך הם משפיעים עלינו וכיצד עלינו להתמודד עמם, ניכשל. שפע הנתונים היא מה שמכשיל שחקנים רבים: הם לא מצליחים להבין בזמן מה הכי חשוב ומה סובל דיחוי ולכן לא מגיבים כראוי.

אני אתן אנלוגיה מתחום הקרוב ללבי: רכיבה על אופנועים. אופנוען שרוצה לשרוד לאורך שנים בכביש הציבורי חייב להיות מודע היטב לכל מה שקורה סביבו. אסור לו לשקוע במה שנקרא "ראיית מנהרה", כפי שעושים נהגי המכוניות, משום שמסביבו מתרחשים אירועים רבים שעליו להגיב להם.
אבל המודעות לכך אינה מספקת, משום שיש גם לעבד את הנתונים האלה בזמן אמת. עיבוד הנתונים הוא השלב הבא של המודעות, והוא לא פחות חשוב ממנה!
2 נתיבים מימיני ו-4 מכוניות מקדימה יש נהג שאני מבחין שמדבר בסלולארי. מאחוריי יש ערס שטס ב-160 קמ"ש ומזגזג בין המכוניות. הרחק מקדימה אני רואה פלונטר כתוצאה מזקן שתקוע בנתיב השמאלי. המודעות לדברים אלה אינה מספיקה, עליי לעבד אותם ולהבין את ההשלכות הישירות עליי. האם עליי להאיץ? להאט? לעבור נתיב? להוריד הילוך? האם סגרו לי את נתיב המילוט שהיה לי בראש ואני צריך לתכנן נתיב מילוט חדש?

לסיכום: ישנם שחקנים רבים שמכירים היטב את הטקטיקה, הם מודעים לעצמם ולסביבה שלהם, הם יודעים בתיאוריה מה עליהם לעשות. אבל כשהם מנסים ליישם את זה בפועל, יוצא בלאגן שלם. וזאת משום שהם לא מספיקים לעבד בזמן את הנתונים. יש יותר מדי נתונים והם מתבלבלים ולא יודעים מה חשוב יותר ומה לעשות קודם.

איך אפשר לפשט את הדברים? יש כל מיני דרכים, למשל:
1. לצמצם את המלל והמספרים שרצים על המסך למינימום ההכרחי.
2. UI נקי שמשאיר את מרכז המסך פנוי לצפייה בתרחשויות.
3. אד-אונים שמבליטים אירועים חשובים יותר מאשר אירועים פחות חשובים.
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW
הודעהפורסם: 09 נובמבר 2010, 12:00
 
סמל אישי של המשתמש

חבר זהב

חבר זהב
הצטרף: 07 אוגוסט 2010, 09:54
הודעות: 1402
עשה לייק: 40 פעמים
קיבל לייק: 75 פעמים
הדמות הראשית: Aountrio
שרת: The Maelstrom PvP
קלאס: Paladin
מנותק

אנימור.
אהבתי את ההקבלה לאופנוע :)

ולהוסיף לך עוד פרמטר לאיך משתפרים - נסיון!

ככה לומדים לעבד את כל המידע ולהפעיל את עצמך והדמות בזמן אמת.


It's alive, afraid, a lie, a sin
It's magit, it's tragic, it's a loss, it's a win
It's dark, it's moist, it's a bitter pain
It's sad it happened and it's a shame

תמונה
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW
הודעהפורסם: 09 נובמבר 2010, 14:31
 
סמל אישי של המשתמש

מנהל גלובאלי

מנהל גלובאלי
הצטרף: 08 אוגוסט 2010, 01:25
הודעות: 1910
עשה לייק: 10 פעמים
קיבל לייק: 206 פעמים
הדמות הראשית: Treenighty
שרת: The Maelstrom PvP
קלאס: Druid
מנותק

אני מאוד מסכים עם זה אנימור. וגם עם מה שאמרת אונטי.
נסיון עושה המון הבדל ולכן אנשים בזמנו היו מחפשים לפאגים אנשים שיש להם אצ'יבמנט על פני אנשים שאין.
כי בן אדם שעשה את זה וחווה כבר איך לעשות את זה סביר להניח ידע מה לעשות יותר טוב.

למרות שישנם המון מצבים בהם אצ'יבמנט לא אומר כלום.
אני אתן כמה דוגמות.

1. בוא ניקח את ToC. הייתי בהמון פאגים כשזה היה הרייד העיקרי ואני הייתי רואה אנשים שפשוט לא יודעים לזוז כשIcehowl עושה צ'ארג'. הם פשוט היו רצים קדימה במקום לצד או היו אפילו כאלו שפשוט רצו לתוך הנתיב של היטי העצום הזה.
במקרה זה אני הייתי נוטה לשאול אותם "האם אתם משחקים עם מסך? או שאתם עוצמים עיניים ולוחצים על המקלדת עם העקבים ברגלים?"
דוגמא נוספת זה למשל Defile בקרב של הליץ' קינג. הרבה פעמים אני רואה אנשים שפשוט עומדים בשלולית נפט הזו כאילו מחלקים שם ממתקים.

זה למשל מקרה קלאסי של "הייתי שם אבל לא נגע לי" למה הכוונה... הרבה פעמים בקרבות כאלו שיש לבוס איזה בחירה רנדומלית על שחקן, אנשים שלא נבחרו לא טורחים לראות מה אנשים אחרים עושים. ולא לומדים מזה. ואז מתישהו כשהם כן מקבלים את הדיבאף הם לא יודעים להתנהג כמו שצריך.
יצא לי לראות את זה הרבה ולפעמים אצלי בגילדה הייתה לנו הרגשה כאילו כל בן אדם צריך למות מכל יכולת של הבוס על מנת שכולם יבינו איך לעשות משהו נכון. וזו תופעה כואבת שאנחנו מנסים לחסל.

2. יש עניין רציני של תפקידים בריידים. למשל... אני משחק SP בצורה קבועה כבר שנים. לכן אני שולט במכניקות של הדמות שלי בצורה הכי קרובה לשלמות מבין כל שאר הדמויות שלי.
כשאני עולה על דמות אחרת והולך לעשות רייד כזה או אחר, אני לפעמים נתקל במצב שאני לא מגיב 100% כמו שצריך כיוון שאני לא משחק בדמות בצורה קבועה ולא שולט בדמות בצורה מוחלטת. ניתן דוגמא
בשבילי לשחק בריידים קלאס של Melee DPS זה סיוט. אני לא נהנה מזה כי אני פשוט רגיל לסיטואציות של Ranged. לעומת זה כשאני משחק קלאסים כמו וורלוק, מייג' או צייד אני משחק ברמה סבירה בהחלט אפילו טובה.
ושימו לב שפה אני מדבר על אנשים שמחליפים סגנון משחק אבל נשארים בהגדרתם DPS. מה קורה כשמחליפים מלמשל DPS לטנק או הילר יש לפעמים המון הבדלים שיש שחקנים שקשה להם להסתגל אליהם.
בזמנו ששיחקתי על הלוחם שלי בתור מיין ועברתי חזרה לפריסט שלי, לקח לי זמן להסתגל למעבר. לשחק הילר בשבילי זה סיוט. ואם אני צריך לשחק הילר, אני הרבה פעמים מודיע בצ'ט של הקצינים שמישהו אחר יקח על עצמו לטפל בטיימרים למשל כי אני לא מצליח לעשות גם הילינג וגם להתעסק בטיימרים.

3. ישנם מקרים ברורים של בוסטים. של אנשים שנמצאים במקום בו פשוט לקחו וסחבו אותם. אצלנו למשל היה מקרה שלא הגיעו מספיק אנשים לרייד של ICC 25. נשארו לנו 2-3 מקומות ונשאר רק LK. אז לקחנו איתנו אנשים שהם Friend rank בגילדה, שאין להם ציוד מתאים או ידע ופשוט אמרנו להם, זוזו לצד ותמותו. כדי שלא יפריעו לנו.
הרגנו את הLK והם קיבלו את האצ'יבמנט. האם זה אומר שהם יודעים מה לעשות. סביר להניח שלא.

סטיתי מהנושא לכן אחזור לנושא העיקרי..
איך מטפלים בחוסר מודעות?
מתחילים לשים לב למה שעושים ומשתדלים להשתפר. כשמכוונים לשיפור בדרך כלל יגיע שיפור גם.


תמונה
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW
הודעהפורסם: 09 נובמבר 2010, 15:15
 
סמל אישי של המשתמש

גראנט

גראנט
הצטרף: 08 נובמבר 2010, 12:57
הודעות: 29
עשה לייק: 0 פעמים
קיבל לייק: 0 פעמים
הדמות הראשית: Dellphyne
שרת: Frostmane PvP
קלאס: Paladin
מנותק

Animor- תודה על התגובה התומכת :]. אני שמח שהכתבה שלי גרמה לפיתוח של דיון בריא ומועיל.
אני בהחלט מסכים. יש ביכולות השחקן משהו, אולי, שאי אפשר לפתח. משהו לא נרכש. היכולת הזו לעבד נתונים בקצב מהיר. השאלה היא למעשה האם בעזרת הגברת המודעות לא ניתן להתחזק במעט מהבחינה הזו.
עניין היכולות של השחקן רלוונטי ביותר. אני מתכנן כתובת המשך בנושאים רלוונטים למשחקיות ולאו דווקא למשחק, ומאמין שאגע בנושא באחת מהן.

אני רק אציין בנוגע לעניין הבוסטים שKingeh ציין - מערכת ה Achievements [בשילוב עם GS] יצרו מצב אימים בו שחקן לא מוערך לפי היכולות שלו. הציוד כבר מזמן לא משקף אמת לגבי השחקן. לקחתי מהסיבות הנ"ל במיוחד דוגמאות בהן כמעט תמיד היה נדרש שכל חברי הרייד יהיו ברמה גבוהה. "RNG" מלא מזל יכל להציל רייד גרוע מכישלון כי השחקנים הטובים נאלצו להתמודד עם העניין, והאחרים אולי לא. במספר בוסים [בד"כ עקרוניים במשחק] אין אפשרויות מילוט. אחת הדוגמאות הטובות של בליזארד לתגמל קבוצות "מושלמות" זה ע"י HEROIC META ACHIEVEMENTS. יש דברים שצריכים תיאום, תגובה מהירה, ושלל איכויות שלא ניתנות להשיג אפילו אם רק 10% מהקבוצה מהווה "החוליה החלשה". למזלנו, בקאטאקליזם מתוכננת ה"עלייה מחדש" של המעמדות, ושוב יהיה ניתן להתאים לשחקן את ה"איכות" שלו על פי ציוד והתקדמות.
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW
הודעהפורסם: 10 נובמבר 2010, 15:48
 
סמל אישי של המשתמש

שומר הדם

שומר הדם
הצטרף: 02 אוגוסט 2010, 22:19
הודעות: 154
עשה לייק: 0 פעמים
קיבל לייק: 1 פעמים
הדמות הראשית: Vortax
שרת: Ravenholdt RP-PVP
קלאס: Priest
מנותק

קשה לי להגיב עם משהו שלא נאמר עדיין. פשוט מעולה.

הגמדיה בכמה שבועות האחרונות הופך לאתר שבקלות מתחרה עם MMO Champion ואתרים ענקיים בינלאומיים. מדהים כמה שהכתבות פה יפות, בוגרות, מעניינות, ומתעדכנות ברצף מהיר. פשוט משמח אותי.
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW
הודעהפורסם: 10 נובמבר 2010, 15:55
 
סמל אישי של המשתמש

חבר זהב

חבר זהב
הצטרף: 07 אוגוסט 2010, 09:54
הודעות: 1402
עשה לייק: 40 פעמים
קיבל לייק: 75 פעמים
הדמות הראשית: Aountrio
שרת: The Maelstrom PvP
קלאס: Paladin
מנותק

Kingeh כתב:
יצא לי לראות את זה הרבה ולפעמים אצלי בגילדה הייתה לנו הרגשה כאילו כל בן אדם צריך למות מכל יכולת של הבוס על מנת שכולם יבינו איך לעשות משהו נכון. וזו תופעה כואבת שאנחנו מנסים לחסל..


עלית לי זכרונות מ TERON FOREFIEND או איך שקראו לו.

למרות שיצאו סימולציות ולמרות שטחנו את הקרב הזה עשרות פעמים עדיין אנשים התפגרו שם כמו זבובים.


It's alive, afraid, a lie, a sin
It's magit, it's tragic, it's a loss, it's a win
It's dark, it's moist, it's a bitter pain
It's sad it happened and it's a shame

תמונה
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
נושא ההודעה: Re: מודעות עצמית ו-Personal Awareness & WoW
הודעהפורסם: 10 נובמבר 2010, 19:56
 
סמל אישי של המשתמש

גראנט

גראנט
הצטרף: 08 נובמבר 2010, 12:57
הודעות: 29
עשה לייק: 0 פעמים
קיבל לייק: 0 פעמים
הדמות הראשית: Dellphyne
שרת: Frostmane PvP
קלאס: Paladin
מנותק

Gorefiend ;]
הכתבה הבאה בסדרה תגיע בקרוב, ותעסוק בנושא רלוונטי ומעניין לא פחות.

Mari- תודה :]
האתר בהחלט מתקדם בקצב מסחרר עם עדכונים שוטפים, רלוונטיים ואיכותיים. כל הכבוד לקהילה ומנהליה :]
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  
פרסם נושא חדש הגב לנושא  [ 15 הודעות ] 

כל הזמנים הם UTC + 2 שעות


מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד


אתה לא יכול לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא יכול להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה

חפש:
עבור ל:  
 cron